22 mars 2010

Mission Completed

Tirsdag 2. mars 13:54. Georg ringer. Fra Bali. Dårlig forbindelse. Fikk bare med bruddstykker. Tallak sykehus. Lymfon i hode. Transport Singapore.

Verden sto stille. Jeg hadde snakket med Tallak for et par dager siden og han var i strålende humør!!!! Sykehus. Tallak. Singapore.

Dette var rett etter jordskjelvet i Chile. Hadde min første pressevakt på Star. Stressa. Så kom dette. Uvirkelig. Tallak syk igjen?

Georg (fh. generalsekretær i WHO Asia, jobbet under Gro). Lege. Han vet hva han snakker om. Dette er ikke tull.

Jeg som hadde slutta å røyke for 2 uker siden. Herregud. Hadde jeg hatt.. ville den blitt tent!!! Chamipix eller ikke. Jeg ringte Jorulf istede. Vi har stått i krigen før.

Husker ikke helt samtalen, men vi hadde begge merket “noe” med Tallak.  Jorulf, først og fremst. Han hadde akkurat vært sammen med Tallak i to uker på Bali.

Jeg husker noen dager før avreisen at jeg stusset et par ganger. Det var “noe” med Tallak. Stressa. Tankeflyktig. Antok det var stress før avreisen. Tallak var sulten på livet. Gledet seg veldig til å være sammen med Jorulf, Trond og Georg. Tenkte ikke noe mer over det.

Husker godt de reiste. Dagen før serverte Tallak deilig middag i Nordbygata. Tidlig kveld. Jeg ønsket en deilig ferie og ba om livstegn som vanlig ved ankomst. Her er første melding fra Tallak 6. februar kl 06:57 (bkk tid) “Hei! Har du det fint? Nå har vi landet Bangkok!”

Bra! De var vel framme! Et par dager med shopping før Bali.

Etter dette snakket jeg med Tallak flere ganger på Skype. Alt var topp. deilig vær, “hotell i særklasse” og vertskap i Georg var fortreffelig.

Så bra. Alt fungerte. Tallak hadde det topp. Merket heller ikke noe spesielt. Han var bare glad!!

Men så kom telefonen fra Georg. Uvirkelig. Skremmende.

Onsdag 3. mars. Melding fra Georg: Tallak er flyttet til intensivavdelingen. Store smerter. Jobbet med transport med ambulansefly.

Torsdag morgen 4. mars: Georg ringer tidlig. Singapore kansellert. Tallak på vei til Bangkok i luftambulanse. Alene. Store smerter i hode. 

Jeg ringer Brit. Tallaks søster.

Hun gjør seg klar for å reise. Vi kontakter SOS. De sjekket fly.

Jorulf ringer. Han hadde fått tak i Tallak. Stopp besøk. Usikkert hvor lenge han ble i Bangkok. Jeg ringer Brit. Ringer SOS. Ber de stoppe reservasjon.

Bente Bergersen på Aker hadde hatt kontakt med SOS. De ville få Tallal hjem.

Herregud, så bra. Det ordnet seg. Men jeg ba SOS dbl.sjekke om de hadde siste oppdatering på hva som skjedde i BKK. Melding fra Georg samme dag tydet på at Tallak var på operasjonsbordet.

SOS ringte. Hjemreise umulig. Tallak hadde hull i hodet. Vevsprøver  tatt. Tallak hadde store smerter.

Hva gjør vi? Snakker med Jorulf.

Fredag morgen 5. mars: Georg ringer. Han var streng!! Tallak trenger noen hos seg NÅ!! Dette er alvorlig. Tallak hadde fortalt at om noen kunne komme ville han at jeg eller Jorulf kom.

Jeg ringer Jorulf. Forteller alvoret. En av oss må reise.  Kan du bli med? Tror ikke jeg klarer dette alene.

Jorulf må sjekke.

Det er ledersamling på jobben min. Ingen tilstede. Det blir SMS. Skrise! Grønt lys.

Jorulf ringer tilbake. GO! Vi reiser.

For en lettelse! Vi reiser sammen!

Ringte SOS og de sjekket fly. Vi kunne reise 13:30 lørdag.

SOS ringer. Bekrefter 13:30 lørdag.

Tror klokken var rundt 12 denne fredagen. På jobben var det nylansering av intranett mandag. Mitt ansvar. Ingenting klart. Helgen var satt av til dette. Hva skjer? Pressekonferranse 18. Må lage jobbliste. Hva er gjort/ikke gjort.

Samme hos Jorulf. Kundemøter kanselleres, møter kanselleres, reiser kanselleres.

STRESS!! STRESS!! STRESS!! STRESS!! STRESS!! STRESS!!

Jarle ringer rundt 15. Skal vi dra hjem? Ja. Kan ikke gjøre mer her. Tankene springer. Ingen konsentrasjon.

Hjem. Pakke. Bangkok. Hvor lenge?

En del samtaler med Jorulf denne kvelden.

Jarle lager deilig middag. Rødvin. Skavlan. Natta.

Opp tidlig. Alt pakka? dbl. sjekk. Ringer Jorulf. Jarle kjører meg til flytoget rundt 11. Greit med god tid. Vi fikk bra plasser. treseter alene.

Søndag morgen. Bangkok. Taxi Hotell Zenit. Sjekk inn. Jeg hadde glemt jakka i taxi med pass. vente 1 time. 1000 bath.

Uendelig varmt. Rask dusj. Shorts.

Tallak.

Tre minutter etter er vi på Bumrungrad International. Sykehus.

Hotell?

Aldri sett maken! Skinnende krom. Lexus. Arabere. Sheiker. Burka. Rikdom.

Bumrungrad International.

Hundre meter unna lå mor med sin lille sønn på fortauet. Rettferdig?

Vi komme inn. Fontener. Palmer.

Heis til 9. etg - rom 968.

Tallak stråler!! Vi holder han i hånden.

Vi er framme!

Tallak gråter. Det har vært ensomt. Han har vært redd.

Resten kjenner dere. Nå er vi snart hjemme.

Nå overlater vi Tallak til det fantastiske Team Kolstad på Radiumhospitalet. Verdens beste!!

Vi takker det fantastiske mannskapet på Bumrungrad. De har satt kursen. Første angrep vellykket. Nå er det RH som skal sette det endelige nådestøtet!!

Georg: Vi er klare for jul & nyttår hos deg. Hold av noen bungalower. Det blir pinnekjøtt fra Valdres.  Trenger store gryter!

Til dere alle:  Hjertlig takk for all støtte. Kommentarer er lest!! Energien kom fram!!

Takk.

Svein

4 kommentarer:

  1. Har ikke nok ord som kan beskrive takknemligheten over alt det dere har gjort. Tusen takk. Riktig god tur hjem. Gleder meg til å se dere alle. Stor klem Vibeke

    SvarSlett
  2. Sterk oppsummering. Tårer renner. Håper alt går greit på hjemturen.
    Klem Reidun

    SvarSlett
  3. God tur kjære begge to! Venter på dere!
    Suss!

    SvarSlett
  4. Håper på en god og behagelig hjemreise,og velkommen hjem.

    Hilsen Olav

    SvarSlett