10 mars 2010

På startstreken

Det er kveld etter en tøff dag. Tallak er nå svak og får store doser medisiner, bl.a. Petidin mot smertene i hodet. Det er problematisk å forstå hva han sier, de få gangene han gir uttrykk for noe. Men han kvikner til i perioder og han klarte å få i seg endel mat idag også (samtidig som blodtrykk og temperatur måles):

onsdag_maalinger 

Resultatet av øye-undersøkelsen foreligger. Den viser at tumoren ikke direkte påvirker øyets funksjon (selv om press på nerver skaper dobbeltsyn). Jeg forstår jo ikke det medisinske her, men jeg fikk med meg at det er en bra ting og at det forenkler administreringen av cytostatica.

Så foreligger resultatet av CT / PET scanningen idag. De kan ikke konstatere kreft noe annet sted i kroppen enn i hjernen. Det er en god nyhet, sort-of. De tar riktignok et forbehold fordi de ikke har sjekket spinalvæsken. Men de ønsker heller ikke å sjekke den nå, fordi spinalpunktering innebærer en for stor risiko for komplikasjoner pga det store trykket Tallak har i hodet. Dette trykket er ikke gått ned på tross av store doser med steroider og andre ting. Det betyr at det haster. Derfor har de allerede startet med elektrolytt-drypp nå for å øke Tallaks evne til å tåle det som starter imorgen: Det store løpet med cellegift. Det høres ut som et lignende opplegg som i fjor, men med en noe annen type cellegift. Legen sier at bivirkningene er sammenlignbare. Her forteller vår Thailandske engel nyhetene til Tallak:

startstreken

Tallak tar dette med stor ro, og virker modig. Han vet hva som kommer – han har vært der før. Jeg tror nok han gruer seg, uten å si det. Jeg måtte ta meg skikkelig sammen når denne beskjeden kom. Jeg visste jo en slik kur ville komme – og at det er eneste mulighet, men jeg klarer ikke å la være å tenke på hvor ille det var ifjor.

Og han ba oss nettopp om å danse. Kan du se det for deg? Meg og Svein danse ved sykesengen? Don’t think so. Det får være måte på hva man kan forvente av assistensykepleierkonsulenter.

Nå har han sovnet igjen, og det er godt. Vi legger oss tidlig idag. Det store løpet starter tidlig imorgen, omtrent når dere legger dere idag…

3 kommentarer:

  1. Stå på, Tallak!

    Klem fra Bård K

    SvarSlett
  2. Hei på dere og spesielt hei til deg Tallak.. Så flott at Svein& Co er der for å hjelpe deg. Da vet vi at du har den beste støtten du kan få :-) Vi tenker på deg og følger med på bloggen. Gutta er kjempeflinke til å formidle til oss hvordan du har det. Du må bare stå på. Så krysser vi det vi har og sender deg mange varme tanker hele dagen. Skal hilse fra alle i 6 etg. Klem fra Gro

    SvarSlett
  3. Jorulf og Svein - takk for at dere tar dere tid til å skrive - føler snart at jeg kjenner dere også. Og ja - er enig med Tallak i at dere hadde klart den dansen ved sengen utmerket.
    Tallak - stå på i dagene fremover.
    God natt!

    SvarSlett